Der Rahmen

The counter-piston engine „4cl-alpha“ is a single- cylinder two-stroke engine based on the Junker-priciple.

In a cylinder liner two pistons run opposite to each other. The upper piston steers the intake ports for the gasoline air mixture and the lower exhaust ports for the exhaust gases. If the pistons move apart, the rinsing piston in the scavenge pump, which is installed on the upper piston, compresses the volume and presses air through the carburettor into the combustion chamber. Thus the burned remainder gas from the cylinder is rinsed by the exhaust ports. If the pistons approach one another, the combustion chamber is compressed and ignited briefly before the upper dead centre. Our counter-piston engine is characterized by a performance fit to both vehicle and race. The good weight-performance-ratio supports the saving of energy. The engine is bio-gasoline fuelled. Because of the use of a dry run piston and a dry run crankshaft no lubricants are needed which lowers emissions by a great deal. By using mechanical control engineering we can almost completely do without ecologically dubious electronics and accumulators. The well practicable counterbalance of a counter-piston engine reduces engine vibrations which makes the ride more comfortable and even supports the car’s lightweight principle through smaller dimensioned connection points. „4cl-alpha“ was developed and produced in cooperation with Dipl.-Ing. Wolfram Scharnowski, Zonelight GmbH.

 

 

Der Gegenkolbenmotor 4cl-alpha ist ein Einzylinder-Zweitaktmotor nach dem Junker-Prinzip.

 

In der Zylinderlaufbuchse laufen zwei Kolben entgegengesetzt zueinander. Der obere Kolben steuert die Einlassschlitze für das Ethanol-Luftgemisch und der untere die Auslassschlitze für die Abgase. Bewegen sich die Kolben auseinander, komprimiert der Spülkolben in der Spülpumpe, der auf dem oberen Kolben montiert ist, das Volumen und drückt die Luft durch den Vergaser in den Brennraum. Dadurch wird das Verbrannte Restgas aus dem Zylinder durch die Auslassschlitze gespült. Bewegen sich die Kolben aufeinander zu, wird der Brennraum komprimiert und kurz vor dem oberen Totpunkt gezündet. Der von uns konstruierte Gegenkolbenmotor zeichnet sich durch eine zweckmäßige Leistungsauslegung auf Fahrzeug und Rennen aus. Das gute Verhältnis von Gewicht und erzeugter Leistung trägt sehr zur Energieersparnis bei.

 

Als Kraftstoff verwenden wir biologisch erzeugtes Ethanol.Durch den Einsatz eines Trockenlauf-Kolbens und einer Trockenlauf-Kurbelwelle können wir auf Schmieröl verzichten, das nicht verbrannt werden könnte und so erheblich zur Reduzierung der Schadstoffemissionen beiträgt.

 

Wir arbeiten mit Mechanischer Regelungstechnik. Damit verzichten wir auf herstellungsaufwendige und ökologisch bedenkliche Elektronik und Stromspeicher.

 

Durch den gut realisierbaren Massenausgleich eines Gegenkolbenmotors kommt es zu wenig Vibrationen des Motors selbst und damit verbunden auch der Karosserie sowie des Rahmens. Das ermöglicht ein angenehmeres Fahren und unterstützt den Leichtbau des Fahrzeuges, da Anbindungs- und Verbindungspunkte kleiner dimensioniert werden können.

The counter-piston engine „4cl-alpha“ is a single- cylinder two-stroke engine based on the Junker-priciple.

In a cylinder liner two pistons run opposite to each other. The upper piston steers the intake ports for the gasoline air mixture and the lower exhaust ports for the exhaust gases. If the pistons move apart, the rinsing piston in the scavenge pump, which is installed on the upper piston, compresses the volume and presses air through the carburettor into the combustion chamber. Thus the burned remainder gas from the cylinder is rinsed by the exhaust ports. If the pistons approach one another, the combustion chamber is compressed and ignited briefly before the upper dead centre. Our counter-piston engine is characterized by a performance fit to both vehicle and race. The good weight-performance-ratio supports the saving of energy. The engine is bio-gasoline fuelled. Because of the use of a dry run piston and a dry run crankshaft no lubricants are needed which lowers emissions by a great deal. By using mechanical control engineering we can almost completely do without ecologically dubious electronics and accumulators. The well practicable counterbalance of a counter-piston engine reduces engine vibrations which makes the ride more comfortable and even supports the car’s lightweight principle through smaller dimensioned connection points. „4cl-alpha“ was developed and produced in cooperation with Dipl.-Ing. Wolfram Scharnowski, Zonelight GmbH.